Nuri Paşa'nın askerleriyle Türk eğitim gönüllülerinin hedefi aynı

Dışişleri Bakanı Ahmet Davutoğlu, Azerbaycan ile Türkiye arasında sorun çıkarmaya çalışanların, Türk müteşebbislerin açtığı okullar var olduğu müddetçe hedeflerine ulaşamayacaklarını söyledi. Türkiye ile Azerbaycan'ın tarihten beri kader birliği ettiğini belirten Davutoğlu, 1918'de Nuri Paşa komutasında Azerbaycan'ı kurtarmak için gelip canını verenlerle, günümüzde eğitim gönüllüsü olarak gelenlerin aynı maksat için çalıştığını vurguladı.

Bakan Davutoğlu, Azerbaycan temasları çerçevesinde, Türkiye'den giden eğitim gönüllülerinin açtığı Kafkas Üniversitesi'ni ziyaret etti. Konferans salonunda öğrencilere hitap eden Davutoğlu, Türkiye ile Azerbaycan'ın hem kardeş hem de stratejik ortak olduğunun altını çizdi. Kıbrıs'ın ardından ilk resmî ziyaretini Azerbaycan'a gerçekleştirdiğini ifade eden Bakan, iki hafta içinde Bakü'ye ikinci kez geldiğini hatırlattı. Davutoğlu, iki ülke olarak maksatlarının, Türkiye ile Azerbaycan ilişkilerini en sağlam temeller üzerine bina etmek olduğunu kaydetti.

Azerbaycan'da Türk müteşebbislerin açtığı eğitim kurumlarının iki ülke ilişkileri açısından önemine vurgu yapan Ahmet Davutoğlu, "Ülkelerimiz arasında problemler çıkarmaya çalışanlar olabilir. Kafkas Üniversitesi gibi, Türkiyeli ve Azerbaycanlı kardeşlerimizin beraber yürüdüğü bu güzel kurumlar olduğu sürece art niyet sahipleri maksatlarına asla ulaşamazlar." dedi.

Nuri Paşa'nın askerleriyle Türk eğitim gönüllülerinin hedefinin aynı olduğunu belirten Davutoğlu, konuşmasını şöyle sürdürdü: "Kaderin cilvesine bakınız. Bundan bir asır önce Konya'dan, Trabzon'dan, Diyarbakır'dan, Van'dan, Zonguldak'tan gelip Genceli, Şekili, Nahçıvanlı, Karabağlı kardeşleriyle birlikte savaşanların torunları, yine aynı Anadolu'nun bağrından koparak buralara eğitim müesseselerini kurmak için geldiler. Bunların, kaderinin aynı olduğunu düşünüyorum. Onlar Azerbaycan'ı korumak için cephede dövüştüler, siz eğitimciler ise Azerbaycan'ı kurmak için laboratuvarlarda bilim ve ilminizi buradaki kardeşlerinizle paylaşarak gayret ediyorsunuz. Dedelerimiz, bu vatanı vatan yapmak için kan döktüler. Sizler ise bu vatanın dünyada nüfuzunu yükseltmek, gücüne güç katmak için bilginizi aktarıyorsunuz."

1918'de Bakü'yü Rus, İngiliz ve Ermeni işgalinden kurtaran Nuri Paşa komutasındaki Osmanlı ordusu bin 130 şehit vermişti. Şehitlerin mezarları halen Bakü'deki anıt mezarlık olan Şehitler Hıyabanı'nda bulunuyor. Türk ordusu, Bakü'yü işgalden kurtarıp Azerbaycan'ı bağımsızlığına kavuşturduktan sonra ordudaki askerî öğretmenler, Gence'de okul açarak Azeri gençliğini eğitmeye başlamıştı.

Azerbaycan'ın Türkiye için sıradan bir ülke olmadığını, buradaki toprakların her bir Türkiyeli için aziz toprak olduğunu vurgulayan Davutoğlu, Azerbaycan'ın, "Kafkaslar ve Orta Asya'dan Anadolu'ya doğru gerilen okun stratejik halkası" olduğunu belirtti. Dışişleri Bakanı, "Bazıları bizim, Avrupa ve Afrika ile olan ilişkilerimizi Orta Asya ilişkilerimize ters yürüyen bir strateji olarak görüyor. Ben bu ilişkileri ok ve yaya benzetiyorum. Yayı ne kadar gerebilirseniz, oku o kadar uzak hedeflere gönderebilirsiniz. Bizim için Türkiye ile Azerbaycan'ın ilişkileri, Avrasya'nın yayıdır. Bu nedenle Azerbaycan ile Türkiye arasındaki stratejik ortaklık, Avrasya ilişkilerinin en önemli noktasıdır." şeklinde konuştu. Davutoğlu, öğrencilerin bölgesel konular ve Türk dış politikasıyla ilgili sorularını cevaplandırdı.

'Türk okulları büyük işler görüyor'

Türkiye ile Azerbaycan arasındaki ilişkiler, geride kalan 18 yılda ekonomi ve ticaretin yanı sıra, eğitim ve kültür alanında da derinleşiyor. Şimdiye kadar binlerce Azeri öğrenci, Türkiye'deki üniversitelerden mezun olarak ülkelerinin değişik kademelerinde hizmet veriyor. Aynı şekilde Türk müteşebbislerin Azerbaycan'da açtığı liseler ve Kafkas Üniversitesi, yeni nesillere modern eğitim imkânı sunuyor. Çağ Öğretim Şirketi'ne bağlı 12 ilköğretim ve lise, 11 üniversite hazırlık kursu ve 1 üniversite faaliyet gösteriyor. 5 bine yakın öğrencinin okuduğu okullar Azerbaycan'ın en popüler okulları.

Cumhurbaşkanı İlham Aliyev, Türk okulları için, "Ben bu okulları çok beğeniyor ve destekliyorum. Büyük işler görüyorlar." ifadelerini kullanıyor. Aliyev, Türkiye'ye yapmış olduğu son ziyareti sırasında Çağ Öğretim Şirketi Yönetim Kurulu Başkanı Enver Özeren'i kabul ederek, okulların son durumuyla özel ilgilenmiş ve "Okulların sayısının artırılmasını arzu ediyorum." demişti.

Türk okullarının başarılarını Azerbaycan'ın milli lideri merhum Haydar Aliyev de 'Efsanevi Galebe' olarak nitelendirmişti. Fikirleriyle Azerbaycan'da okul açılmasına vesile olan Fethullah Gülen'e "Çok hürmet ettiğim büyük dostum." diye hitap eden Aliyev, 1998'de yeniden cumhurbaşkanı seçildiğinde Gülen'den bir tebrik mektubu almıştı. Aliyev de bu mektuba teşekkürle birlikte "Size muhkem can sağlığı ve hayırlı faaliyetler arzu ederim." karşılığını vermişti.

Azerbaycan'ın bağımsızlığı ilan edilmeden bir yıl önce, 20 Ocak 1990'da Bakü'de yaşanan katliamda Azeri vatandaşların tank paletleri altında ezilmesini büyük bir üzüntüyle karşılayan Gülen, sevenlerine, 'Gidin! Kardeşlerinize yardım edin.' mesajı vermişti. Bağımsızlığı müteakip, Türk gönüllüler Azerbaycan'a okul açmaya başlamıştı.

Çağ Öğretim Şirketi Yönetim Kurulu Başkanı Enver Özeren, "Azerbaycan-Türkiye kardeşliğine hizmet etmek bizim birinci ve en asli vazifemizdir." diyor. Ermenistan sınırının açılması meselesi üzerinden iki ülke arasında var olan yakınlığı bozmak isteyenlere liderlerin en güzel şekilde cevap verdiğini dile getiren Özeren, "Yüzlerce öğretmen Anadolu'nun değişik şehirlerinden gelerek, buradaki kardeşlerine katkıda bulunmaya çalışıyorlar. İlmini ve bilgisini bölüşüyorlar." ifadelerini kullanıyor.

>>>>>Yazının tamamını okumak için>>>>>

Bu blogdaki popüler yayınlar

Azerbaijan - GOV - Azerbaijan to Host an International ICT Conference

Özəl və dövlət ali təhsil məktəbləri arasındakı fərq

Ən yüksək keçid balı Qafqaz Universitetinin birinci qrupuna daxil olan kompüter mühəndisliyi ixtisasındadır